
CMS
Portals d' Aprenantatge
Els portals web d'aprenentatge son programes que funcionen en un entorn web i proporciona un espai de formacio complet, dinamic i mes flexible que els sistemes tradicionals.
Aquests portals permet els alumnes a practicar els continguts: questionaris, entregues d'exercicis o glossaris, i inclouen tot un seguit d'eines diferents per tal que els diferents agents implicats en el proces de aprenantatge.
El Moodle es un exemple de portal web d'aprenantatge es lliure i gratuit.
Pasos per instal·lar el Moodle:
·Primer comprovar si compelix els requisits del programari.
· Segon baixa el programari i descomprimeix i copia'l a l'arrel.
· Finalment en la documentació del programari s'indicara la manera d'iniciar l'assistent per continuar la instal·lació.
Les primeres tasques que s'enfronta l'administrador es modificar el portal i l'aspecte.
El Moodle permet els usuaris puguin escollir temes personals per a ells.
La Primera pagina del portal es el primer que veuran els usuaris.
Es important definir l'idioma que nosaltres voldrem per el Moodle.
Els usuaris que accedeixen al sistema i com es verifiquen les seves dades s'anomena autenticació.
Un paper defineix si es pot fer o no qualsevol de les funcionalitats o capacitats disponibles al portal.
L'altre pilar dels portals web d'aprenentatge són els cursos:són les unitats formatives del portal, agrupen alumnes i professors entorn d'un tema i disposen les eines per acompanyar el procés d'ensenyament aprenentatge.
El Moodle organitza els cursos en categories que permeten agrupar i estructurar el portal; internament es poden organitzar de diverses maneres segons convingui per al seu desenvolupament: per temes, per setmanes o entorn d’un fòrum.
Els alumnes s’inscriuen als cursos, i hi ha diferents formes d’inscripció; per exemple, el professor pot escollir els alumnes, o bé els alumnes s ’inscriuen al curs ells mateixos, sempre que sigui un curs obert a inscripcions o coneguin la clau per inscriure’s.
Els professors són els qui administren i organitzen els seus cursos i n’afegeixen el contingut, tant recursos com activitats.
Mentre el portal està en marxa, els administradors són els encarregats de vetllar perquè tot funcioni correctament, han d’atendre les necessitats dels usuaris per millorar i ampliar el servei, preveure possibles fonts de problemes i prendre les mesures preventives necessàries i conèixer i usar les eines de control i seguiment que ofereix el sistema.
El portal Moodle s’estructura en mòduls; cada mòdul aporta funcionalitats que es poden activar i desactivar en qualsevol moment. Hi ha gran quantitat de mòduls, i constantment en surten de nous i apareixen noves versions millorades dels existents.
Hi ha mòduls de molts tipus diferents, però principalment dos de destacats: els mòduls d’activitat i els blocs. Els mòduls d’activitat aporten nous continguts per afegir als cursos, per exemple una activitat que permeti crear jocs pedagògics. Els blocs són els requadres que hi ha als laterals del portal i inclouenfuncionalitats genèriques i d’utilitat.
Una altra de les tasques que s’han de fer durant l’explotació del portal són les còpies de seguretat; és indispensable, i no es pot prendre el risc de perdre tota la feina dels usuaris. Cal analitzar i decidir -ne la periodicitat, el moment i la ubicació d’aquestes còpies; el procés de còpia de seguretat és lent i consumeix recursos, i per tant fer-les massa sovint pot afectar innecessàriament el rendiment del portal, i per la mateixa raó tampoc és aconsellable que s’executi en moments de molt d’ús del sistema. Per altra banda, els fitxers de còpies de seguretat han d’estar disponibles i en un suport físic diferent del del portal.
El Moodle proporciona eines per fer còpies de seguretat dels cursos als administradors i als professors.Tot i que és una eina útil que a més pot servir per exportar cursos entre diferents portals
Les còpies de seguretat dels cursos que es fan des del portal inclouen tota la informació del curs, l’estructura, els recursos i activitats, les dades dels usuaris, els seus papers i el registre de les seves accions, les qualificacions i els documents.
Per altra banda, per fer una còpia de tot el sistema cal conèixer com s’organitza el portal, la seva estructura física.
El programari es troba al directori /moodle, i en general només cal desar allò que s’hagi modificat per personalitzar l’entorn, fitxers de configuració o temes afegits.
Les dades dels cursos es troben al directori /moodledata, que conté tota la feina dels usuaris; per tant, cal desar -ho sencer. La base de dades, que s’anomena moodle, conté la informació que gestiona i relaciona el portal i el seu contingut, i també s’ha de copiar sencera.
Les eines per fer les còpies de tot el sistema s’han d’escollir en funció de la situació; per exemple, si es té accés físic al servidor on s’allotja el portal es podran copiar directament els fitxers a una unitat externa extraïble amb instruccions del sistema operatiu, però si només es disposa d’accés remot es farà servir algun sistema d’accés o transferència remots. Respecte a la base de dades, les eines per fer les còpies dependran del sistema gestor que es faci servir; cadascun proporciona les seves pròpies eines.
Per fer el seguiment i control del portal l’administrador disposa d’utilitats com els informes i els registres d’activitat. Els informes mostren informació de manera senzilla i entenedora, resumida i estructurada (en taules o gràfiques) de diversos aspectes del funcionament i la configuració del portal, com per exemple, en quin moment s’han fet les còpies de seguretat, si han anat bé o quins possibles errors de seguretat s’han detectat i com cal solucionar-los.
Els registres d’activitat presenten el detall de les accions dels usuaris al llarg del temps al lloc; els administradors poden accedir a aquests registres complets i els professors només en el context dels seus cursos